Wednesday, July 27, 2011

Fasa Baru

Assalamualaikum..

Kini secara tak rasminya saya sudah pun menamatkan pengajian ijazah sarjana muda. Jauh disudut hati memang mahu sambung belajar, masih belum sedia lagi rasanya untuk bekerja, tapi tengokla macam mana nanti. Kalau sambung master pun, bulan 3 tahun depan baru saya mula daftar. Sekarang mahu rehat-rehat di rumah dulu =)

Kehidupan kini memang rasa lain. Walaupun cuti, tak ada lagi nak kena fikir fasal assignment, test etc. Rasa lapang fikiran. Kini dapat rasakan perasaan tengok tv or movie tanpa rasa bersalah. Haha. Itula saya, kalau ada kerja tak settle memang perasaan tak tenteram. Lagi-lagi kalau dapat assignment yang kena buat waktu cuti raya, sampai family pon naik rimas tengok saya buat homework dan study kat rumah bajet macam saya sorang jela yang pena masuk universiti. Hehe. Tapi raya kali ini mesti syok, haruslah menikmati dengan sepuas-puasnya =)

Sekarang juga adalah masa untuk memantapkan skill memasak. Hehe. Lagi-lagi sekarang mak tiada di rumah, jadi hari-hari perlu memasak untuk ayah. Ayah saya biasanya perlu ada sarapan, lunch, minum petang dengan dinner on time. Kalau ayah tidur lewat kadang-kadang dia mahu supper. Ini semestinya adalah sangat bertentangan dengan cara hidup saya di UM yang mana sarapan dengan lunch selalu digabungkan bersama ataupun lunch pukul 4 petang, dinner pukul 10 malam or bila-bila saja la, baik pukul 12 malam or 1 pagi, hati tergerak untuk makan dan perut terasa lapar barula saya akan makan. Langsung tak berdisiplin kan :P

Banyak lagi aktiviti yang nak dibuat kat rumah sebenarnya, bila da petang-petang macam nie, selalu saya akan ke rumah nenek. Semalam petang sibuk mengait rambutan, payah jugakla sebab rambutan yang tinggal tinggi-tinggi so tengkok sakit & lenguh bila dongak ke atas lama-lama. Nenek saya cakap, "dah la tue na, tesekso nampak eh...". Hehe. Selalunya petang-petang Husin (siapa Husin?) datang rumah nenek, syok dapat main dengan dia. Bila tengah dukung-dukun Husin,

Pak Ngah : "Ha da buleh da tue na...".
Saya : "Da buleh apo?" (Buat-buat tak paham. Hehe.)

Waktu bercuti di kampung ini, saya juga perlu berfikiran kreatif dan kritis (cewah macam KBKK la plak,haha) untuk menangkis soalan-soalan nakal daripada mak, datuk, nenek dan sedara-mara yang lain. Boleh kata selang dua hari pasti ada soalan-soalan sebegini menerpa cuping telinga eden nie. Pantang ada peluang je, mesti kena punya.

Contoh..

Kes 1
Saya : Bilik-bilik kat rumah nie semuanya dah lawa. Bilik nana je pakai perabot lama, jom beli perabot baru nak mak?

Mak : "Cari orang dulu...dah ada orang, semua mak tukar!"

Saya : (??)

Kes 2
Saya : "Mak baju-baju nana da tak muat lagi nak masuk dalam almari nie, macam mana?"

Mak : "Ha tula, nana kalau da ada orang sekarang nie jugak mak pegi beli almari baru"

Saya : (Erk. Apa kaitan orang ngan almari??Huhu)

Kes 3
Saya : "Wan!!rambutan nie tinggi-tinggila, tak sampai nie ha nana nak gait!!"

Wan : "Tak sampai tu dah la nana. Ekau kalau da ado abang kan sonang, buleh harap an dio gait rambutan nie ha.."

Saya : (Huih, tak dapat gait rambutan pun boleh dikaitkan dengan isu tue. Huhu)

Begitulah kisahnya. Bukan senang tau nak menangkis pertanyaan-pertanyaan macam tue. Kesimpulannya, kebolehan untuk menukar topik lain setiap kali pertanyaan sebegitu ditujukan amatlah perlu ada dalam diri. Haha =)

Ok lah. Rasanya itu saja kisah fasa baru hidup saya. Ada apa-apa yang menarik nanti saya kongsikan lagi ya. Assalamualaikum..

No comments:

Post a Comment