Friday, April 1, 2011

Kelegaan Yang Amat

Assalamualaikum

Fuh..berapa lama dah nie membiarkan blog TRT (Tekad Redha Tabah) ini terbiar terkontang-kanting seumpama tiada bertuan. "Sorry blog TRT, aku tak dapat nak update kau selalu-selalu sekarang nie dek kerana dihambat bermacam-macam komitmen akhir-akhir ini" saya bermonolog.

Ok.Alhamdulilah saya baru sahaja selesai ditemuduga untuk kerja tadi. Huh. First time menghadiri temuduga untuk kerja. Nervous bukan main. Bermacam-macam kemungkinan dan andaian bermain difikiran. Beberapa minggu sebelum ditemuduga itu pelbagai persediaan telah dilakukan. Termasuklah membuka kembali nota-nota lama yang berkenaan dengan bidang yang saya ceburi. Tidur pun tak lena. Makan tak kenyang. Assignment-assigment juga banyak yang tertangguh dek kerana sibuk membuat persediaan untuk temuduga ini, ditambah pula fikiran yang tidak menentu yang kadang-kadang muka je nampak cool tapi dalam hati hanya Allah saja la yang tahu betapa tak keruannya saya memikirkan apakah soalan-soalan yang agak-agak bakal dikemukan nanti. Terima kasih tak terhingga dekat mak & ayah serta seluruh ahli keluarga serta tak lupa jugak dekat Cik Fatimah Az Zahra' & Cik Fauziah sebab banyak bagi motivasi kerana dua tiga minggu nie saya selalu je berkeluh kesah ketika di dalam kelas dek kerana perasaan yang ditekan-tekan (tekanan perasaan) apabila memikirkan banyak komitmen yang perlu dilakukan dalam masa dua tiga minggu nie. 

Oh yang sebenar-benarnya saya terlupa lagi, kenapa mahu berkeluh-kesah? Adakah apabila saya berkeluh kesah itu seumpama saya mahukan dunia itu terjadi seperti apa yang saya mahukan? Sedangkan saya tahu ianya pasti tidak akan berlaku. Adakah saya berkeluh kesah kerana saya mahu hidup yang sentiasa terus-menerus tenang aman damai tanpa dihimpit dengan masalah-masalah seperti yang dinyatakan tadi? "Eh jangan bermimpi. Ada ke orang macam tu dalam dunia? Mana ada Cik Zana oi. Bosan kot hidup macam tu." Pendek kata, "jangan mimpi kau boleh hidup senang lenang tanpa masalah" saya bermonolog lagi. Ewah banyak bermonolog pula akhir-akhir ini.

Firman Allah S.W.T:

"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan (saja) mengatakan : " Kami telah beriman", sedangkan mereka tidak diuji lagi?"Al Ankabut:2

Tambahan lagi, sikap saya yang asyik risau memikirkan apakah nasib saya kelak selepas interview memang tak patut. Seolah-olah saya berprasangka buruk pula pada Allah S.W.T. Sedangkan Allah S.W.T telah berfirman,

Dari Bukhari, Muslim, Tirmidhi dan Ibn Majah, diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a: Rasulullah s.a.w bersabda: “Allah s.w.t berfirman: Aku adalah berdasarkan kepada sangkaan hambaKu terhadapKu"

Pernah juga saya terbaca bahawa apa yang kita fikirkan sama ada yang terlintas dihati atau disebut dilidah merupakan satu doa. Maka apa maksudnya? Maksudnya, usaha sajalah sungguh-sungguh, kemudian berdoa pada Allah, sesudah itu bertawakal pula, dan Y.A.K.I.N bahawa Allah pasti akan membantu kita. "Boleh tak Cik Zana?" Ah sudah..monolog aje kerjanya saya hari ini..

Dan akhirnya, alhamdulilah KELEGAAN YANG AMAT apabila sudah segalanya sudah selesai sebentar tadi. Walaupun tempoh yang agak lama dan diasak pelbagai soalan yang merangkumi pelbagai topik, tetap berasa lega sebab ianya sudah berlalu dengan selamat. Walaupun sebenarnya ada juga beberapa soalan yang tersangkut tidak dapat jawab tadi. ='(

Oh hari ini hari jumaat. Esok sudah weekend rupanya. cepat betul masa berlalu. Hanya tinggal 2 minggu sahaja lagi sebelum study week bermula. Ada 2 test yang bakal menjelang dan ada berderet-deret assignment yang perlu disiapkan. Come on Cik Zana. You can do it. =')

Ok lah. Sampai disini saja coretan untuk kali ini. Jumpa lagi. Assalamualaikum!

8 comments:

  1. fuhh...akhirnya.................SYABBAS BETTE...SYABBAS...*wink*

    ReplyDelete
  2. fuh fuh fuh............SYUKRANI MERE BETTE HEY....SYUKRANI....DOA2 LER DAPEK KOJO COPEK.......HEHEHE

    ReplyDelete
  3. usaha sudah..tinggal berserah padaNya..3:159

    moga berjaya di masa hadapan..insyaallah.

    dapat kerja,leh la blanje nant..haha

    ReplyDelete
  4. aminbaek: "...Kemudian apabila engkau telah berazam maka bertawakkallah kepada Allah, sesungguhnya Allah Mengasihi orang-orang yang bertawakkal kepadaNya" 3:159

    hehe.terima kasih byk2 encik aminbaek..

    oh insyaallah kalo ade rezki n kesempatan boleh aje. ^_^

    ReplyDelete
  5. huh ade dua test,,,test ape...huhuhuh

    ReplyDelete
  6. syaiful:waaaah....tekezot tgk syai komen kat cnie.haha.

    ye ade 2 test,rabu nie test ADG,n test igneus pas dr.man balik xsure this week or next week..lupe sbnr ade lg 1 test bg sape2 yg amek geochem,dr.is da balik kan minggu nie,so mst ade test pny utk part dia.huhu..

    ReplyDelete
  7. smoga berjaya dalam setiap perkara yg dilakukan, mecapai segala apa yg dicita-citakan. ameen.

    ReplyDelete
  8. nur ilham impian:terima kasih..^_^

    ReplyDelete