Sunday, April 3, 2011

Salasilah Keturunanku

Assalamualaikum

Baru sebentar tadi ayah call saya pesan suruh buka blog Jejak Keturunanku. Mengikut cerita ayah saya masa saya kecik-kecik dulu-dulu la, ayah merupakan keturunan berdarah Bugis. Arwah datuk pula iaitu ayah kepada ayah saya yang bernama Taib bin Abdullah merupakan seorang askar tanah melayu yang ditembak mati oleh tentera komunis. Manakala arwah moyang pula merupakan penghulu di Kesang Tasek. Ada juga satu nama sekolah di Serom jika saya tak silap diambil sempena nama beliau. Seingat saya kalau raya tu pernahlah saya berkesempatan dalam tiga atau empat kali menziarahi kubur moyang di Serom. Setakat itu saja la yang saya tahu, sejarah tentang oneng-oneng dan ke atas memang terus terang saya tak berapa tahu. Jadi berikut ini merupakan serba sedikit tentang salasilah keturunan saya yang dipetik dari Jejak Keturunanku. Jika siapa yang nak tahu bole la teruskan membaca jika tidak berminat it's okay =)


(Carta ini dipetik daripada blog Jejak Keturunanku)
Tok Kesang-->Laji-->Samsu-->Abdullah(moyang)-->Taib(datuk)-->Abdul Rahim(bapa)



(Dipetik dari Jejak Keturunanku)
Penghulu Abdullah merupakan moyang saya. Beliau pernah mempunyai 3 orang isteri dan arwah datuk saya iaitu datuk Taib bin Abdullah merupakan hasil perkahwinan beliau dengan isteri yang kedua iaitu Aminah. 





(Dipetik dari Jejak Keturunanku)
Taib bin Abdullah : Moyang
Abdul Rahim bin Taib : Bapa


Setelah jelajah sedikit sebanyak blog Jejak Keturunanku baru saya tahu banyak juga sumbangan arwah moyang saya iaitu Penghulu Abdullah di bumi Johor. Beliau adalah orang yang bertanggungjawab membuka kawasan-kawasan di Johor antaranya Sungai Mati, Sungai Senduk, Pantai Layang, Rawang, Bukit Kangkar dan Serom. Manakala arwah datuk pula telah terkorban dalam perjuangan mempertahankan tanah air. Al-fatihah buat arwah moyang Penghulu Abdullah & isterinya Aminah, buat arwah datuk Taib & isterinya Maimun. Semoga roh mereka dicucuri rahmat dan ditempatkan dalam kalangan para soleheen. Amiin.

Baiklah. Sekian saja untuk kali ini. Assalamualaikum. =)




No comments:

Post a Comment