Monday, December 26, 2011

Cuti Cuti Pahang (Bhg. II)

Assalamualaikum.

Pada hari kedua saya dan keluarga bercuti di Pahang, kami telah ke salah satu kawasan pantai yang agak popular di sini iaitu Teluk Cempedak. Pengunjung-pengunjung di sini rata-ratanya terdiri daripada penduduk tempatan dan jarang saya dapat lihat kewujudan warga asing di sini. Mungkin agak berbeza dengan kebanyakan destinasi-destinasi percutian di Melaka. 

Teluk Cempedak
Memandangkan sekarang ini musim tengkujuh, ombak di pantai ini kelihatan agak besar dan 'ganas'. Tapi ramai je yang bermandi-manda di sini ketika itu. Antara yang menarik disini ialah terdapat banyak gerai-gerai yang menjual barang-barang kraftangan. Jom lihat antara gambar-gambar yang saya sempat upload..


Pemandangan di sekitar Teluk Cempedak










Beberapa gerai yang menjual hasil kraftangan

Selesai jalan-jalan di Teluk Cempedak, kami meneruskan perjalanan untuk mencari gerai keropok lekor dan sata yang sedap di sini.. =)

Gerai Mek Na
Salah seorang penduduk tempatan telah menyarankan kami untuk menuju ke Gerai Mek Na kerana kualiti keropok dan satanya yang enak. Macam-macam ada di sini, antaranya keropok lekor, sata, udang goreng tepung, pisang goreng dan banyak lagi kuih muih tempatan negeri Pahang. Ternyata, saya akui memang keropok lekor dan sata di gerai ini SEDAP. Kalau ada yang bercuti di pahang nanti bolehlah jenguk-jenguk gerai ini ya.

Gerai Mek Na 



Sedapppp. Tapi saya lambat ambil gambar, banyak yang sudah masuk perut..=P


Ya inilah sata yang saya maksudkan


Bahan utamanya adalah isi ikan dan digaul dengan ramua-ramuan yang lain. Hurmmm best best..=)


Keropok lekor yang memang terasa sangat sangat ikannya, dan udang goreng tepung. 

Setelah makan-makan, kami pun pulang ke rumah ibubapa mertua abang saya. Mak mertua abang saya masak ikan toman yang kami beli di Tasik Chini semalam masak lemak cili padi. Fuhhh nampak macam sedap je tapi apa kan daya saya memang tak makan ikan air tersebut. Haha. Takpa takpa..Disamping ikan toman masak lemak cili padi, ada juga lauk sayur (tak pasti sayur apa) masak lemak cilipadi letak tempoyak dan petai, lauk ayam masak kari, ikan goreng dan sambal belacan. Memang kecur liur dibuatnya..=')

Secara ringkasnya, pada keesokan tengahari, kami pun bertolak pulang ke rumah dalam keadaan hujan yang agak lebat. 

p/s : Teluk Cempedak dahulunya pernah mencatatkan beberapa kematian kerana ada antara kawasan-kawasannya yang agak bahaya untuk bermandi-manda di situ?

No comments:

Post a Comment