Monday, December 26, 2011

Cuti Cuti Pahang (Bhg. I)

Assalamualaikum.

Dan dengan ini saya menggagahkan jua jari jemari untuk mengupdate blog setelah lebih kurang sebulan lebih tak berupdate, Padahal dalam kepala rasa banyak je bahan yang mahu diupdate. Hehe. Oklah, jom mula cerita. Lebih kurang 2 minggu yang lalu, saya dan keluarga pergi bercuti di Pahang. Mulanya, abang saya ajak kami jalan-jalan di rumah ibubapa mertuanya di Pekan, Pahang. Langsung kami pun turut serta ke sana selama 3 hari 2 malam dirumah ibubapa mertua abang saya. Dalam perjalanan, kami pun dok fikir-fikir di mana agaknya destinasi percutian yang menarik di Pahang, negeri yang terluas di Semenanjung Malaysia ini. Pulau Tioman menjadi destinasi pilihan. Sewaktu di dalam kereta, kami dah siap search dalam internet harga kos tambang bot dari Tanjung Gemok ke Pulau Tioman. Tapi malangnya, sewaktu berhenti di sebuah agensi pelancongan berdekatan, kami dimaklumkan semua bot tidak dibenarkan ke Pulau Tioman kerana laut bergelora. Aisehhh lupa lah pulak sekarang kan musim tengkujuh. Ish ish...

Agenda ke Pulau Tioman batal dengan serta merta. Kami meneruskan perjalanan ke Pekan seperti biasa. Dalam perjalanan, kelihatan pula papan tanda simpang ke Tasik Chini. Jadi, ayah pun dengan pantas menyarankan agar kami ke sana!

Tasik Chini
Bagi saya Tasik Chini amat sesuai bagi mereka yang suka kan ketenangan, minat memancing & penggemar ikan air tawar dan juga bagi mereka yang mahu melihat sendiri perkampungan dan cara hidup orang asli. Secara kasarnya pada pandangan saya destinasi ini masih agak kurang dibangunkan lagi dan agak kurang pelancong. Antara aktiviti menarik yang boleh dilakukan disini ialah memancing dan menaiki bot. Berenang? Oh mungkin tidak.. 

Ada banyak pakej untuk menaiki bot ini bergantung kepada jumlah penumpang, tempoh masa dan jumlah tasik yang dilawati. Pakej yang kami sekeluarga pilih berharga RM80 untuk 6 orang penumpang selama 1 jam (dan untuk 10 buah tasik kalau tak silap). Jom tengok antara gambar yang sempat saya upload untuk tatapan pembaca.


Pemandangan sekitar Tasik Chini, Pahang


Ini merupakan antara tumbuhan utama yang terdapat disekitar tasik ini, bukan mengkuang ni, lupalah namanya.










Ini juga antara tumbuhan utama yang terdapat di tasik ini, iaitu lumut.




Setiap kali bot lalu dekat dengan tumbuhan ini, baunya yang wangi seakan-akan bau pandan akan menusuk-nusuk hidung.

Itu rumah untuk penangkap ikan

Bersih. Kami tiba di perkampungan orang asli yang terdapat di sana


Selamat datang ke Kampung Chenderoh



Uish. Rezeki rezeki..Sesampai kami disana nampak pula seorang lelaki asli ni sedang menyiang ikan. Ikan baru naik nie.

Ikan Toman. Tapi malangnya saya tak makan ikan air tawar. Haha.


Jeti yang digunakan penduduk perkampungan asli di sini.

Kalau nak tahu, ikan toman yang dekat gambar tadi sebenarnya bukan untuk dijual. Tapi memandangkan kami ni bernasib baik, orang asli tersebut telah bersetuju untuk menjual ikan tersebut kepada kami. Maklumlah, orang-orang asli di sini mestila dah selalu sangat makan ikan-ikan macam ni kan. Cuma kami ni je yang over excited. Jadi, ayah saya la yang deal dengan orang asli tu.

"Boleh jual tak ikan ni?"

"Boleh lah kalau mahu"

"Berapa harga?"

".....lima ringgit"

Huh. Lepas tu kami semua terdiam termasuklah saya. Tapi dalam hati, perghhhh murahnya! Huhu. Kalau dekat pasar mahu puluh-puluh ringgit harga ikan macam ni. Setelah urusan jual beli selesai, kami menuju ke bot dan meneruskan perjalanan sehingga ke jeti, dan meneruskan lagi perjalanan menaiki kereta ke rumah ibubapa mertua abang saya. Agak seronok juga la, sebab akhirnya merasa juga saya ke tasik semulajadi kedua terbesar di Malaysia ini.. =)

p/s : Destinasi menarik yang kami tuju pada hari kedua di Pahang akan diceritakan pada Cuti Cuti Pahang Bhg.II selepas ini insyaallah. 

No comments:

Post a Comment