Wednesday, June 8, 2011

Hari-hari mulut sudah di 'set' untuk mengeluh

Assalamualaikum.

Kadang-kadang pernah kita mengeluh bila tak dapat hidup senang seperti orang lain. Tengok kawan-kawan lain nak beli barang-barang branded atau makan kat restoran mahal-mahal petik jari saja. Sewaktu belajar di IPT lagi sudah memiliki kereta sendiri. Ada pula tu melancong bersama kawan-kawan ke oversea lagi. Wah..mereka itu betul-betul lain dari yang lain. Pasti keluarganya kaya raya. Sedangkan yang kita pula asyik berkira-kira duit. Pagi bancuh air dalam bilik. Tengahari makan budget dalam RM4, tapau nasi dan lauk, kemudian boleh buat makan dua kali, separuh makan untuk tengahari dan separuh lagi untuk dinner. "Selamat poket aku.."

Ada juga di antara kita yang sering mengeluh bila memilik paras rupa yang bagi mereka kurang rupawan, jelitawan dan sebagainya. Sentiasa melihat bahawa orang lain disekeliling sentiasa saja lebih daripadanya. Sedangkan diri kita, macam-macam cacat cela dan segala kelemahan semuanya milik kita. Tidak seperti orang lain yang serba serbi cukup. Lebih mengharukan bila sudah mula merasa rendah diri untuk berhadapan dengan rakan-rakan atau saudara mara. "Aku sedar aku siapa.."

Tidak kurang juga ada yang sentiasa mengeluh bila melihat orang lain lebih berjaya dari kita. Dalam pelajaran dia lah yang paling bijaksana. begitu juga dalam pekerjaan, dia lah yang paling kerap mendapat pujian daripada bos. Sudahlah cantik/kacak, bergaya pula tu, dalam pekerjaan pula tidak ada kurangnya, pantas dan cekap !Jika dalam pelajaran, kita lihat dia tidak seperti kita yang perlu bertungkus-lumus mengulangkaji pelajaran untuk dapat result yang baik, sedangkan dia hanya perlu study last minute saja sudah memadai, pointer exam pasti excellent punya lah..

Akhirnya kita hanya mampu mengeluh mengeluh mengeluh dan mengeluh. Langsung tidak pernah beri ruang pada hati dan fikiran kita untuk merasai dan memikirkan sejenak akan kelebihan dan nikmat-nikmat yang banyak sangat dah Allah beri pada kita. Tidak perlu pergi jauh, nikmat kesihatan itu saja sudah memadai untuk kita rasa bersyukur dan hargai sangat kehidupan yang Allah beri pada kita. Bayangkan saja, orang-orang yang berpenyakit kronik. Ada antara mereka yang memerlukan kos rawatan yang tinggi untuk merawat penyakit tersebut. Ada yang mencecah puluhan dan ratusan ribu ringgit malaysia. Bayangkanlah, berapa banyak yang perlu dilaburkan semata-mata untuk menjadi sihat. Sedar atau tidak, kita yang sihat ini sebenarnya memiliki aset yang sangat besar. Lihatlah betapa mahalnya nilai nikmat sihat itu. Tidak ternilai rasanya. Orang lain sanggup bergolok gadai untuk mendapatkan kesihatan yang baik sedangkan kita yang sihat ini nak rasa syukur dengan nikmat sihat pun susah. Termasuklah saya. 


Kesimpulannya, BERSYUKURLAH DAN HARGAILAH dengan apa yang ada pada diri kita.


Berikut saya sediakan video yang diambil dari sebuah drama Jepun bertajuk One Litre of Tears yang mengisahkan seorang gadis yang sangat tabah berjuang melawan penyakit degeneratif saraf. Ia merupakan kisah benar kehidupan penulis asal diari seorang pesakit degeneratif saraf ini iaitu Aya Kitou yang kini sudah pun meninggal dunia. Degeneratif saraf merupakan satu penyakit yang mampu mengganggu fungsi urat saraf di dalam badan secara perlahan-lahan sehinggalah seseorang pesakit itu tidak mampu bercakap, bergerak dan juga mampu melumpuhkan jantung secara tiba-tiba. Sedih ceritanya tetapi mampu memberi banyak pengajaran. Jika kita rasa kita ini terlalu banyak sangat ditimpa ujian dalam hidup sampai rasa tak mampu dah nak hadapi, sedarlah bahawa ada insan lain yang lebih getir lagi ujian hidup mereka. Sampai di sini dahulu. Assalamualaikum.





4 comments:

  1. betul 2..jangan bersedih,ssgghnya Allah sentiasa bersama kita..ok zana, slamat mennton cite 1 liter of tears...

    ReplyDelete
  2. hehe.mmg tiada keraguan disitu..:)

    baiklah kak.tunggu lepas initial viva la dlu..tp xmo tgk ngn gee t malu la nak nanges...heh2..

    ReplyDelete
  3. yeke..xpe la..tp jgn lupe sediakn tisu byk2 tau..hehe

    ReplyDelete
  4. baik..jom gi teman kte beli tisu jap :)

    ReplyDelete