Saturday, May 22, 2010

internship's program

Assalamualaikum semua...


Post kali ini lebih berkisar tentang pengalaman saya setelah genap 2 minggu menjalani latihan industri. Bermula dari hari pertama intern jadual harian saya mula bermula dari seawal jam 5 pagi saya bangkit dari tidur untuk bersiap-siap ke tempat kerja dan pulang semula ke rumah antara pukul 6.30 paling awal atau 7.30 petang paling lewat. Apabila pulang ke rumah, pada waktu malam masih ada lagi sisa-sisa kekuatan dalam diri untuk bersengkang mata tengok tv (atau kadang-kadang tv tengok saya balik) sampai paling lewat pukul 11 malam. Namun kebiasaannya pukul 10 malam dan keatas saya memang sudah tak mampu lagi untuk besengkang mata.

Kenderaan saya ke tempat kerja pula adalah dengan menaiki kereta, lrt star dan lrt putra. Ini bermakna saya terpaksa menukar lrt star ke putra di Masjid Jamek lalu menyebabkan masa yang diambil untuk saya sampai di tempat kerja adalah kira-kira 1 jam!

Untuk internship's program yang sedang saya jalani sekarang pula adalah melibatkan 4 orang pelajar geologi dari Universiti Malaya dan 4 orang pelajar geofizik dari Universiti Sains Malaysia. Ianya terdiri daripada 6 orang lelaki dan 2 orang perempuan. Kami telah dibahagikan kepada dua kumpulan dimana satu kumpulan terdapat 2 orang geologists dan 2 orang geophysicists. Setiap kumpulan diberi satu projek yang perlu disiapkan dalam jangka masa 6 minggu dan 2 minggu berikutnya kami perlu menyediakan bahan untuk pembentangan.

Pada minggu pertama kami di syarikat ini, tugas kami adalah untuk membaca manual-manual,nota-nota dan laporan-laporan yang berkaitan dengan geologi dan syarikat ini. Bahan bacaan yang diberi memang sangat-sangat banyak dan antaranya ialah Petroskills (in compiled notes) yang mempunyai lebih kurang 400 muka surat. Mula-mula tengok memang rasa macam tak mampu nak habiskan dalam masa seminggu tapi alhamdulilah akhirnya kami berjaya juga habis membaca nota tersebut. Nota tu memang sangat best. kenapa?mungkin kerana kebanyakan isi-isinya kami telah belajar sewaktu kuliah dan kebanyakan penerangan serta ringkasan dalam nota-nota tersebut yang membuat kami lebih senang paham. Banyak perkara yang diajar dalam kuliah yang saya baru sedar akan kepentingannya dalam eksplorasi minyak dan gas. 2 minggu pertama ini ternyata telah membuktikan secara kasar bagaimana setiap subjek yang diajar di dewan kuliah diaplikasi dalam syarikat ini.

Pada minggu kedua pula, kami telah dihidangkan dengan sebanyak 5 well logs. Agak teruja, kerana sewaktu kuliah parameter-parameter yang digunakan di dalam log memang tak ditekankan oleh lecturer, tapi kali ini kami telah diajar bagaimana untuk menginterpretasikan sebuah log! Selain itu, kami juga dihidangkan dengan seismic section dimana lokasi-lokasi 'well' itu dapat dilihat melalui seismic section ini. Untuk kes ini saya agak kurang teruja kerana saya sudah biasa melihat malah di dalam test juga telah melihat pelbagai bentuk seismic section.

Seterusnya, tugas kami pada minggu hadapan ialah well seismic tie. Iaitu menghubungkaitkan kelima-lima log tadi dengan seismic section...Maka cuti hujung minggu 2 hari ini harap saya dapat melakukan sedikit persediaan untuk pembentangan akhir projek ini nanti.

Contoh 'well log' yang diambil dari internet

Contoh seismic section yang diambil dari internet

Walaubagaimanapun, diri ini sangat bersyukur kepada Allah S.W.T sebab diberi peluang menjadi salah seorang antara yang layak ditawarkan menjalani latihan industri disini. Sekarang jom kita zoom ke gambar-gambar yang sempat saya ambil di album facebook groupmate saya i.e Mohd Danial Ritzaudeen.hehe.

Tety, Boey dan Lip Heng
Ini bilik khas untuk saya bersama ahli kumpulan iaitu Lip Heng,Izad dan Danial





Ini dia Petroskills 'compiled notes' yang dipegang Boey


Setakat itu sahaja untuk post saya kali ini. Jumpa lagi di post yang akan datang ya! Assalamualaikum...^_^

4 comments:

  1. bestnye kalau dpt intern jgk...
    doakan kite dpt tempat intern nnt.huhu

    ReplyDelete
  2. hehe.sabarla sue..result sue kn mantap,bykkan bdoa yek!!^_^

    ReplyDelete
  3. everytime i read about korg punye internship,
    rase sedih sebab x dpt rase cam pe yg korg rse.
    tp xpe,i-allah kalo ade rezeki, nak gak wat internship...huuuuuuuu

    ReplyDelete
  4. huhu, ala xmola cdey2 fira..kne igt rezeki itu ada dimana2 ok. i believe that u may get better opportunity than us!insyaallah2..^_^

    ReplyDelete