Sunday, September 25, 2011

Tiada Apa Yang Mudah

Assalamualaikum.

Hari-hari yang saya lalui kebelakangan ini mengubah persepsi saya kepada puan puan yang kini sedang bergelar suri rumah tangga. Dulu saya pernah beranggapan, jadi suri rumah ini mesti best boleh rileks rileks saja duduk rumah buat kerja rumah saja dan jaga anak-anak, itu saja. Padahal belum rasa belum tahu. Hakikatnya bukan begitu lebih-lebih lagi bagi suri rumah tangga yang sudah mempunyai 3 or 4 orang anak yang sedang giat membesar. Bagi yang ada bibik di rumah mungkin terkecuali. Eh jangan salah faham, entri kali ini bukan nak bagitahu yang saya kini sudah berkahwin dan menjadi surirumah. Yang sebenarnya saya dipertanggungjawabkan untuk menggantikan tugas kakak saya yang kini sedang dalam keadaan yang tidak mengizinkannya untuk menjaga 3 orang anak tidak termasuk seorang newborn baby yang baru berusia 16 hari. Senang cakap kira beliau sedang berpantang la =)

Transformasi hebat berlaku kepada diri daripada menjalani kehidupan sebagai seorang yang 'single' kepada 'so called married'. Pernah tengok cerita 3 Weeks 3 Kids? Lebih kurang begitulah kisah hidup saya sekarang ini. Bukan senang tau. Lagi-lagi untuk memahami kerenah sorang sorang anak buah saya ini. Contohnya yang si abang suka makan lain, kakak suka makan lain, adik suka makan lain, jadi kadang-kadang sekali masak perlu ada pelbagai lauk, kalau tak ada pula yang merajuk tak makan. Bukan macam kita dulu dulu, mak masak apa semua main ngap saja kan. Hehe.

Apa-apa pun life sekarang ini agak menarik juga. Walaupun kadang-kadang rasa macam masa untuk diri sendiri pun takda, kesibukan melayan kerenah budak-budak ini dan menguruskan kerja-kerja rumah membuatkan fikiran saya tidak terlalu tertumpu kepada perkara-perkara yang tidak sepatutnya.. Ada hikmahnya tu..

Peperiksaan final Hafiz dan Izzah dah dekat, saya pula yang terasa bahangnya. Mana tak nya tengok dorang duk buat latihan hari-hari gaya macam orang nak ambil SPM dah padahal Hafiz baru saja darjah 4 dan Izzah darjah 2. Haha. Good luck anak-anak buahku..semoga kalian membesar menjadi orang-orang yang berguna kelak.. Amin~

Sampai sini dulu. Assalamualaikum =) 

p/s : Tag line untuk hari ini, 'saya harus berubah!'.

2 comments:

  1. persepsi ku juga turut berubah..p;s/cuti ni byk btol pkara yg merubahkn fikiran..teheheh

    ReplyDelete
  2. hehe..haii u amboi cantik ritu baju convo! ^_^

    tula..bukan study je susa kan3..hehe..

    ReplyDelete