Wednesday, August 24, 2011

Melentur Buluh Biar Dari Rebungnya

Assalamualaikum.

Di surau tadi, sekali lagi adik kecil yang bertelekung gambar strawberry hijau solat di sebelah kiri saya. Kelmarin pun dia di sebelah kiri saya juga. Sampai Mak Cik Timah yang confuse pun tanya, "Eh nie anak buah kau jugak ke?". Huhu. Comel betul adik nie. Tak tipu. Jemaah wanita yang lain pun asyik sibuk menoleh-noleh pandang kat dia. Mana tak nya, elok je dia ikut makmum yang lain solat. Masa solat tak pandang kiri kanan pun macam kebanyakan budak-budak sebayanya yang lain [saya tahu sebab saya ada anak buah yang lebih kurang sebaya dengan dia]. Tapi kelmarin tak sempat nak tanya dia apa-apa, sebab imam laju sangat. Tadi masa saya bangun nak solat sunat ba'diah, dia pun ikut saya bangun, padahal makmum yang sebelah kiri dia tak bangun pun. "Aik. Budak nie ikut aku sembahyang ke? Mak dia mana?" Gerutu saya dalam hati. Macam tak percaya pulak budak nie berani solat bersama-sama jemaah yang lain tanpa mak atau penjaga dia. Lepas beri salam, saya cepat-cepat tanya mak dia mana. Katanya, "mak kat rumah". "Owh, pastu datang dengan siapa tadi nie?", saya tanya lagi. "Dengan ayah, abang dengan adik lelaki", jawab adik bertelekung strawberry dengan muka innocentnya. Hehe. Lepas bersoal jawab, dapatlah korek serba sedikit identiti sebenar adik nie. Namanya Fadhilah, berusia enam tahun..~

Bagusnya si adik Fadhilah nie. Kecik-kecik dah pandai bawa diri, sorang-sorang solat dalam kalangan jemaah wanita yang rata-ratanya jauh lebih berusia dari dia. Mungkin itu adalah cara ibu bapanya mahu mendidik anak supaya dari kecil lagi sudah biasa beribadah di surau/masjid supaya apabila dewasa kelak, tidak akan berasa janggal/malas/segan [atau seumpamanya] untuk melakukan perkara yang sama. Bak kata pepatah, MELENTUR BULUH BIARLAH DARI REBUNGNYA. 

Tinggal beberapa hari lagi, Ramadhan akan berlalu. Cemburu melihat orang lain berlumba-lumba meningkatkan amal ibadah di saat-saat akhir Ramadhan, sedangkan diri ini rasanya masih ditakuk lama. Rasa baru sedikit sangat amalan yang dilakukan jika dibandingkan dengan orang lain T_T 

Ok. Tangguhkan dulu pertemuan kita pada kali ini. Assalamualaikum.

8 comments:

  1. zana, selamat ari raye! mntk maaf kalu ade pape ye




    zana, kite tak0t ni. tak0t, rase xselamat. nmpk lembage pakai hood kt luar tingkap peeping inside kol 6 td.


    nway, kite taw awk xkn replynyer. slamat beraye sakanla ye..huhu

    ReplyDelete
  2. selamat hari raya jugak nad!kte pun nak mntk maaf jgk if ada pape salah silap ye...

    erk..yeke...huhu..nad duk bpe org serumah?wat la aduan kt spe2 yg btggungjwb cpt nad..btw,pstkan btl ke dia peeping inside ur house?confirm?

    kte sbnrnya xdela sakan sgt pn beraya.nie actually bru rs relief dr satu perkara yang meresahkan hati selama nie...huhu..

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. email mane?? xdapek pn... zanaa, bikin suspen nih~ haish..huhu

    ReplyDelete
  5. eh xpat ek emel kte bg?huhu.xpe2 t kte send balik ek.btw npe nad removed yg comment 3 september tue ek??

    ReplyDelete