Thursday, May 26, 2011

Serahkan Orang Yang Menzalimi Anda Kepada Allah

Assalamualaikum..

Saya tak berapa pastila jika anda yang membaca blog ini pernah rasa dizalimi atau tidak. Tapi bagi saya sepanjang beberapa puluh tahun (umur dirahsiakan, haha) hidup ini, pernahla rasa beberapa kali dizalimi, tapi perkaranya kecik-kecik saja kut, belum ada lagi yang menghantui hidup sehingga beberapa tahun melainkan perkara yang satu ini. Tak mengapalah, mungkin ini satu ujian barangkali dahulu saya juga pernah melakukan perkara yang sama kepada orang lain yang saya sendiri pun tak sedar. Bab zalim ini saya pernah belajar sewaktu di sekolah dahulu, dan definisinya saya masih ingat sampai sekarang iaitu zalim ialah meletakkan sesuatu perkara itu bukan pada tempatnya. Kalau ikut definisi ini, orang yang suka buang sampah merat-rata juga boleh dikira zalim apatah lagi jika kita membuat dan mereka-reka cerita yang tidak benar tentang orang lain lantas mengguris hati sesama manusia. Bagi orang-orang yang terzalimi, semoga dapat terus bersabar dan meletakkan Allah sebagai hakim yang Maha Adil lagi Maha Mengetahui.

"Kami akan memasang timbangan yang adil kelak pada hari Kiamat, maka (pada hari itu) tidak ada seseorang yang dizalimi barang sedikit pun. Meskipun (amalnya) hanya seberat biji sawi, Kami pasti akan memberikan balasannya. Cukuplah Kami sebagai Pembuat perhitungan" (Al-Anbiya':47)

*Bila rasa dizalimi macam nie, buat saya ingat-ingat balik, mungkin saya juga dahulu pernah menzalimi orang lain mungkin? Huhu..supaya saya dapat terima dugaan nie dengan sabar dan penuh bijaksana serta tidak mudah melatah. Ameen.

*Doa orang-orang yang teraniaya itu dimakbulkan Allah~

No comments:

Post a Comment