Saturday, August 7, 2010

Budi Bahasa???

Assalamulaikum semua..

Entry saya pada kali ini diharapkan dapat membuka mata dan minda seluruh masyarakat. Rasanya peristiwa yang berlaku pada diri saya pada hari jumaat yang lalu dapat menjadi iktibar kepada kita semua..

Semalam iaitu pada hari jumaat bersamaan 6 Ogos 2010, seusai kuliah kami pada jam 11 pagi, saya dan 2 orang rakan telah ke suatu tempat(rasanya tidak perlulah dinyatakan dimana tempatnya, takut-takut mengaibkan pula) untuk membeli tiket bas ekspres untuk pulang ke kampung. Masuk sahaja di kedai tersebut, saya segera bertanya kepada seorang kakak(atau mungkin saya lagi tua dari dia)yang ada di kaunter:

"kak, nak beli tiket bas kat sini ye..?"

"Ni ha dik dah tulis kat papan tanda ni, kaunter tiket bas pergi kat sebelah sana tu ha"

Ok fine. Memang ada sehelai kertas yang di laminate bersaiz A4 menunjukkan arah membeli tiket bas digantung di atas kaunter tadi. Lalu saya pun melangkah ke kaunter tiket bas yang dimaksudkan. Sedang melangkah tu, dengar bising-bising suara kakak-kakak tadi. Pot pet pot pet. Entah apa yang dikecohkan. Tup-tup saya dengar..

"Hape da..bukan main besar orang letak sign board tuh, RABON ke apa???"

Fuh... Awal-awal tadi pun, bila kena perli dengan kakak tu, saya boleh rilek lagi. Tapi kali ini, dah lebih rasanya..Sakitnya hatiku..rasa menggigil satu badan melihatkan kebiadaban dan kekurangajaran hamba Allah yang satu ini....

Huh. Ke mana hilangnya budi bahasa kalian? Salahkah saya yang cuma bertanya dimana harus saya membeli tiket bas??? Susah sangatkah nak menjawab pertanyaan saya tadi?? Sibuk sangatkah mereka nak melayan pelanggan-pelanggan di kaunter tu??(padahal sewaktu saya masuk tu nampak mereka seronok je tengah berborak-borak macam takda kerja pun). Usaha kebangsaan untuk melahirkan masyrakat berbudi bahasa melalui slogan 'Budi Bahasa Budaya Kita' ternyata masih gagal lagi.



Haih sedihnya..ikutkan rasa hati macam takda mood dah nak beli tiket kat situ, tapi nanti tak balik pula saya ke kampung.huhu.

Setelah mendapatkan tiket dan dalam keadaan hati yang tengah sebal tu, saya terus melangkah keluar dari kedai tersebut dan sempat jugalah menjeling ke arah kakak di kaunter tadi, niat dihati bukan apa, saja nak membuatkan mereka rasa bersalah dan untuk menunjukkan rasa tidak senang hati saya dengan sikap dan layanan mereka terhadap saya sebentar tadi. Mujur ada 2 orang rakan bersama saya iaitu Gee dan Timah, mereka ini la yang menenangkan hatiku yang bengkak ni. huhu.

Wahai manusia-manusia yang masih hidup kat atas muka bumi Allah ni..terutama bagi mereka-mereka yang perlu berurusan dengan manusia pelbagai lapisan masyarakat saban hari, kalian perlu sedar bahawa budi bahasa sangat penting dalam kehidupan seharian. Ikhlas dan lapangkanlah hati kalian untuk melayan pelbagai karenah-karenah manusia saban hari. Tidak salah bukan jika kita bersopan dan berbudi bahsa, malahan sikap itu dapat melahirkan satu suasana yang harmoni tanpa ada lahirnya rasa sakit hati atau menyakitkan hati. Perkara-perkara yang kecil dan remeh tidak perlulah dikecoh-kecohkan. Sehinggakan pelanggan yang ingin bertanya tempat untuk membeli tiket bas pun sudah menjadi satu isu besar buat kalian...



Baiklah..rasanya itu saja luahan hati saya pada entry kali ini. Assignment-assignment saya sudah merengek-rengek minta dibelai. Diharapkan semoga teguran ini sedikit sebanyak dapat memuhasabahkan diri kita semua...

Wallahualam..

6 comments:

  1. SabO zana, sabO....sabO je laa...huhu :D

    ReplyDelete
  2. wuwu..mmg tgh besab0 pn.if xsab0 da lama da kte gigit n ganyang2 kakak tuh.hahah..;p

    ReplyDelete
  3. sabo je la..
    len kali bawak kayu besbol skali..
    agak2 kuang ajau,hentak skali kt pale dia..haha

    ReplyDelete
  4. haha..ok2..
    kayu besbol ngan kayu hoki ne lagi kuat ek?
    pakai kayu hoki je ok x rasanya?keh3....;p

    ReplyDelete
  5. die marah kot zana pggl die kak..hehehehe =P

    ReplyDelete
  6. haha...eleh...dia pn kenala trima kenyataan yg kte mmg muda remaja dr dia..keh2(perasan jek)

    ReplyDelete