Friday, August 13, 2010

Kisah di Bulan Ramadhan

Assalamualaikum kepada pembaca semua..

Hari ini genap 3 hari sudah umat islam menunaikan ibadah puasa. Alhamdulilah kita masih dikurniakan kesempatan menyambut Ramadhan pada tahun ini..



Pengertian puasa dari segi bahasa ialah menahan diri manakala dari segi syarak pula beerti menahan diri dari makan dan minum untuk satu jangkamasa tertentu. Selain daripada menahan diri daripada makan dan minum, umat islam juga perlu menahan diri daripada melakukan perkara-perkara yang sia-sia contohnya mencuri, bergaduh, membazir, sombong, riak, takabbur dan lain-lain. Bulan Ramadhan adalah bulan untuk mentarbiyah dan mendidik diri terutamanya nafsu yang ada dalam diri kita ini ke arah kebaikan. Berpuasa juga dapat memupuk kesabaran dalam diri umat islam. Jika pada bulan-bulan selain bulan Ramadhan kita perlu berperang dengan godaan syaitan dan nafsu, tetapi pada bulan Ramadhan ini hanya satu sahaja yang perlu kita perangi iaitu nafsu!

Firman Allah S.W.T:

“Sudahkah engkau (Muhammad) melihat orang yang menjadikan hawa nafsu sebagai tuhannya. Apakah engkau akan menjadi pelindungnya?”.(Al-Furqan, 25:43)

Para pembaca sekalian, untuk entry kali ini, saya tidak mahu pergi dengan lebih jauh, cukuplah sekadar saya megulas serba sedikit tentang nafsu dengan mengambil beberapa contoh yang berlaku di persekitaran saya sepanjang bulan Ramadhan ini untuk dijadikan iktibar..

Berikut merupakan antara situasi yang tidak asing lagi terutamanya dalam kalangan pelajar-pelajar islam tidak kira di IPTA atau IPTS..

Kes 1

Pada suatu tengah hari dalam bulan Ramadhan..

Jejaka A: “Peh…lapar gila perut ni..ah apa susah, baik aku kirim dekat budak-budak perempuan yang tak berpuasa pergi beli makanan kat KRC jap. Huhu”.

Kes 2

Gadis A: “Wah..bulan puasa nak dekat dah, bolehlah aku buka puasa dengan sayang aku tiap-tiap hari nanti. Mesti romantik sangat!”

Kes 3

Gadis B: “You, petang nanti habis kuliah boleh tak you temankan I pegi shopping baju raya kat Jejesco? Ada sale tau sekarang, rugi sangat kalau kita tak borong banyak-banyak”.

Jejaka B: “Ok darling. I will do anything for you..”

Lalu petang itu mereka pun berpimpin tangan ke Jejesco yang dimaksudkan..

Kes 4

Gadis C: “Haih..nak pakai baju apa ya hari ni pergi kuliah..baju-baju aku yang branded-branded semua dah abis pakai, tinggal yang baju biasa-biasa aje, malula nak pergi kuliah macam ni…”

Kes 5

Jejaka C: “Ya Allah....dahaganya..dah la panas cuaca hari ni, naik kering dah tekak aku nie Ya Allah..”

Ulasan & Komen

Kes 1: Situasi yang berlaku ini bukanlah rekaan saya semata-mata. Tetapi ianya merupakan kisah benar dari apa yang telah dikhabarkan kepada saya oleh rakan-rakan. Apakah mereka merasakan mereka masih muda dan terlalu awal lagi untuk melakukan ibadah puasa itu?

Firman Allah S.W.T:

“ Wahai orang-orang yang beriman, telah diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana telah diwajibkan ke atas umat-umat yang sebelum kamu, semoga kamu menjadi orang-orang yang bertaqwa“. (Surah Al-Baqarah: 183)



Kes 2: Hurm.couple ini sudah menjadi seperti satu budaya dalam kalangan remaja masyarakat kita. Diri saya juga dahulunya(sewaktu zaman hingusan)tidak terlepas dari jerat cinta sebelum nikah yang nyata akhirnya memakan diri saya sendiri. Alhamdulilah, semoga kisah yang lalu itu akan terus menjadi iktibar dalam hidup saya seterusnya. Namun apa yang pastinya,dalam bulan Ramadhan yang mulia ini, tidak lupa juga ada dalam kalangan kita yang mengambil kesempatan untuk berbuka puasa berdua-duaan bersama-sama yang ter’sayang’ atau dengan term yang lebih dikenali sebagai ber’dating’. ‘Romantik’ bukan?



Firman Allah S.W.T:

"Dan janganlah kalian mendekati zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan seburuk-buruk jalan".(Sura al-Israk: 32)



Kes 3: Bagi mereka yang sedang melanjutkan pengajian di Universiti Malaya, tidak dapat dinafikan lokasinya yang sangat strategik iaitu terletak ditengah-tengah laluan yang menghubungkan pelbagai jenis shopping mall dan juga pusat hiburan. Katakana apa saja, Mid Valley Megamall, The Gardens, The Cineleisure, The Sphere, One Utama, Sunway Pyramid, Berjaya Times Square, Sogo, Pavilion, The Mines, Metrojaya dan tak lupa juga KLCC dan lain-lain lagi merupakan destinasi-destinasi yang mudah saja untuk dituju oleh pelajar-pelajar Universiti Malaya. Makanya, nafsu untuk membeli-belah sehingga habis duit biasiswa/ptptn itu pastinya akan melonjak-lonjak terutamanya apabila semakin menghampiri musim perayaan ini. Pada pendapat saya, tidak salah jika ingin membeli-belah, tetapi haruslah berpada-pada...



Firman Allah S.W.T:

" Sesungguhnya orang yang membazir itu adalah saudara-saudara syaitan dan syaitan itu pula adalah mahkluk yang sangat kufur kepada Tuhannya ".(Al-Isra’:27)

Kes 4: Memakai pakaian-pakaian dan aksesori berjenama terkemuka dunia bukanlah menjadi satu perkara yang menghairankan lagi bagi kebanyakan remaja pada masa kini. Setiap hari ke kuliah, pasti pakaian-pakaian yang berjenama terkenal yang akan menjadi pilihan utama mereka. Pada pendapat saya, ianya tidak menjadi satu kesalahan sekiranya kualiti barangan yang diutamakan, tetapi jangan pula sampai menimbulkan perasaan takabbur di dalam hati sudahlah. Takabbur atau sombong beerti menampak-nampakkan keagungan dan kebesarannya, merasa agung dan besar itu pula berlawanan dengan sikap tawadhuk atau rendah hati.

Firma Allah S.W.T:

“Aku akan memalingkan orang-orang yang menyombongkan dirinya di muka bumi tanpa alasan yang benar dari tanda-tanda kekuasaan-Ku".(Al-A’raf:146).

Kes 5: Berpuasa di dalam cuaca yang panas terik sudah pasti menjadi satu perkara yang sukar bagi kita. Tetapi pernahkah kita sedar bahawa itu merupakan tanda yang Allah masih sayangkan kita? Diujinya kita dengan pelbagai ujian dan dugaan. Cuba anda bayangkan..manusia-manusia yang hidupnya senang-lenang yang langsung tidak pernah dipalitkan dalam hidupnya ujian-ujian dan dugaan-dugaan. Rasa-rasanya seberapa kerap dalam hidup mereka akan mengingati Allah? Berbeza pula dengan kebanyakan manusia yang sering hidupnya diuji dan diuji dengan pelbagai jenis ujian dan dugaan, pastinya hati-hati mereka ini akan segera ingat pada penciptanya.

Firman Allah S.W.T:

"Dan janganlah kamu seperti orang-orang yang lupa kepada Allah, lalu Allah menjadikan kamu seperti orang-orang yang melupakan dirinya sendiri. Mereka itulah orang-orang yang fasik".(Surah al-Hasyr: 19)



Rasanya itu saja kisah yang dapat saya kongsikan pada entry kali ini. Ingatan ini juga ditujukan kepada diri saya yang lemah ini dan tak lupa juga untuk rakan-rakan seperjuangan. semoga bulan Ramadhan ini dapat dijadikan sebagai satu medium untuk mengubah diri kita kepada yang lebih baik. Insyaallah..

12 comments:

  1. salam ramadhan tuan blog..eh,ke puan blog?ah..mana2 je..haha..

    KRC tu wujud ke??
    Jejesco..hehe..lawak he..

    bulan pembersihan jiwa..hurm..ramadhan..

    ReplyDelete
  2. salam ramadhan jgk aminbaek.amboi dia..perli na..haha.pembetulan2, saya masih CIK(highlight disitu)lagi ye.

    KRC & Jejesco tu rekaan semata2 la..haish..hehe..

    hurm.btl tu..semoga kita semua dapat memanfaatkannya.insyaallah.

    ReplyDelete
  3. salam..zana sori..ni bru tergrak tgn ni jd follwr zana..huhu.. alhamdullillah nasib bek xjd g ......ri2..huhu..kalo x dh trkena btg hdung..haha

    ReplyDelete
  4. Haa..sib baek kte ym td..;p
    haah, time kasih gak kat epah, sib baek dia tampil memberi nasihat supaye kte x pi ritu..keh3...:D

    ReplyDelete
  5. nk nyemak2!

    kes 2- sgt setuju. masyarakat skrg dh sgt mbudayekan kapel2 ni. ade ape dgn cintan cintun b4 nikah. tu bkn gaye hidup y islam ajar. ia hanya akn buat kite >lalai dr mngingatiNya..tmbah2 lg dgn kes buang bayi y makin teruk kt msia. ape dh jd ntah skrg ni..

    kes 3- xde duwetler zana. kwn kite dok teg0 kite pakai c0at y same dr ta0n lpz dh ni. dh jd unif0rm setiap ari ..~ *pdhl kedek0t tangkai jering punye psl**

    kes 4- pakaian y bjename xpe lg, tp biarla y mnutup aurat. nk2 lg bulan puase ni. jgn sibuk mngejar fesyen semase smpai mlanggar batas2 aurat y dh ditetapkn. pakai tudung, biarla y mnutup dada. ni utk kbaikan diri sndiri jg...

    kes 5- puasa memg utk mngajar kita bsabar. sbb tu, puasa bukan hanya pada mulut n perlakuan, tp jgk pada hati. mase puase nilah nk didik kita supaya sntiase mngingati Allah, jgn nk d0k mlayan hawa nafsu je..atleast kita bile bbuke, stil b0le mkn mcm2. nk terburai per0t k0t dgn mkanan psr ramadhan tu. mcm mane dgn saudara kita kt palestin. oleh itu, bsabarlah. puase tu ade hikmahnye taw..


    zana- 0iihh, ande dilarang bukak bl0g saye!!

    ReplyDelete
  6. nyemak2lah!haha;p

    kes2:itulah..sampai kita kadang da konpius dorang nie laki bini ke kawan ke..hurm.sy yakin,kbykan yg bercouple dlm ht masih ada rs bersalah/berdosa pd tuhan.jd bagaimana?ambillah ms utk berfikir sedalam2nya,rujuk pd mrk yg lebih arif tentang hukum-hakam dan minta pendapat,insyaallah,walaupun sukar,Allah PASTI akan beri jalan terbaik bg mrk yg berusaha mencari redhaNya.

    Kes3:keh3...eloklah.nnt smpan dwet byk2 leh wat guma utk masa depan.manela tau tiba2 ade bnda2 emergency ke in future yg memerlukan dwet.cthnya..mcm nad nk kawen nnt ker...@#$%^&*&#(erk..kawen tuh emergency gak ker??!)lalala;p

    kes4:aha..jgn pula beri alasan buka aurat utk bg sedekah kat kaum lelaki ya!

    kes5:btl..mewahnye makanan kte kt malaysia nie(dan australia jg,hehe)..hurm.mcm mn plkla dgn saudara kte kt sn..kte berpuasa tp masih lg dpt mnjalani kehidupan ngan tenang menunggu juadah enak2 utk berbuka,sedangkan mrk...~

    Nad~0iihh,ngapenyer xleh bukak?dah jadi polower dah pun!;p

    ReplyDelete
  7. kes2 skalian.. kite rase nilah jdinye kalu bende ni dh dbudayakn dlm masyarakat. tlalu dipengaruhi dgn crita cintan cintun dr timur barat (muvi dll) smpai smue org pn brebut2 nk kapel kalu bole (almk, suke ati mhentam, pdhl dh lame xb0rak ngn org2 kt mesia sgt...gagaga)y lain2 gak, mcm xp0ser, xtutup aurat dgn sempurna, suke tabarruj (mlawa2) n mcm2 lg y memg dh normal sgt dlm hidup kite, kite rase disebabkn ajaran agama hanya dipertanggungjwbkan kt sk0la agame y stakat 2-3jam tuh. n sk0la menengah pulak, ilang dh kalu y xsek0la agame. kt rumah, ajaran islam xdibudayakn. anak2 xdpt pmahaman erti kata islam y sbenar2nye. kalu y dok kg, just pndai bace quran, dh cukup. khebatan masyarakt dahulu y m'amalkn islam sepenuhnye dilupakn (y kisah secare detailednye memg dh kne delete dlm silibus org putih buat) n kite mengagung2kn org barat. nk tiru smue gaye hidup diorg. last2 jadila mcm skrg ni. timbul sgale mcm masalah dlm masyarakat (almk, adekah saye ekstrim~ soriela kalu ye...huhu)

    nway cik zana, bl0g kite tuh update 3bulan skali jer. xperlulah kn. naseb baek i dh delete p0st2 ngar0t mase awal2 dulu..h0h0

    +es0k kite test interactn, t0l0ng d0akn ye...(kalu awk bace bl0g arinila kn..=P)

    ReplyDelete
  8. eh, lupe pulak. org msia makan mewah, ok. stiap kali lpz bukak p0ser, jd ulaw sawe ats meja. ktorg nihah mkan ala kadar je. kne masak sndr pulak tuh. hish, nk y0ng taufu satu !! (!=!)

    ReplyDelete
  9. betul tu nad..

    msykt kita skrg lebih megah jika dpt meniru gaya org2 barat ni..tgk sekeliling kita je dah cukup,mmg obvious sgt..entah apa nk jd..

    ReplyDelete
  10. haha.xkius me..sy kt UM pn mkn ala kadar je ok.xdola mewah mana pn...(sj nk amek ati org yg ngah omsick tuh supaya dia x omsick nk balek puasa kt mesia,ok?)haha..;P

    ReplyDelete
  11. smoge kite jumpe jodoh yg baek....hehe...(cam xkene mgene ngn entry jek)

    ReplyDelete
  12. haha..betul3...!

    nak jumpa jodoh yang baek2 kita pn kne jd baek2 jg..so,jom ler kita perbaiki diri ok..^_^

    ReplyDelete